Historisk Tidsskrift udgives af Den danske historiske Forening (stiftet 1839). Tidsskriftet er politisk og institutionelt uafhængigt, non-profit og redigeres ulønnet.

Historisk Tidsskrift er Danmarks førende faghistoriske tidsskrift og et af verdens ældste nationale historiske tidsskrifter.

Historisk Tidsskrift bringer videnskabelige afhandlinger, oversigter, debatindlæg, nekrologer og anmeldelser.

Historisk Tidsskrift er et klassisk omnibustidsskrift, dvs. det omfatter dansk historie i bredeste forstand og al anden historie skrevet af danske forskere eller forskere med tilknytning til Danmark og danske institutioner.

Historisk Tidsskrift udkommer i to årlige hæfter på hver ca. 320 sider i juni og december, i alt altså ca. 640 sider.

Ved at tegne abonnementHistorisk Tidsskrift følger man med i dansk og international historisk forskning og støtter det videnskabelige civilsamfund.

Denne hjemmeside burde give svar på de fleste spørgsmål, men man er altid velkommen til at kontakte tidsskriftets redaktion og ekspedition på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Det med småt: Historisk Tidsskrift (Den danske historiske Forening) overholder EU's forordning om databeskyttelse (General Data Protection Regulation /GDPR). Personoplysninger kan til enhver tid ændres ved henvendelse til Den danske historiske Forening (dataansvarlig) på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Her kan du læse mere om vores persondatapolitik.

Institutionsabonnement til biblioteker koster 400 kr. + moms og forsendelse = 585 DKK. Kontakt ekspeditionen på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

Library subscriptions cost 400 DKK (54 Euro) + shipping and tax = 725 DKK (97 Euro).
Libraries outside the EU and libraries in the EU that provide their VAT-identification number do not pay tax = 580 DKK (78 Euro).
Please contact Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. for further details and the exact subscription rate.

Scandinavian Journal of History er det førende engelsksprogede tidsskrift for nordisk historie. Det udgives af de nationale historiske foreninger i Sverige, Norge, Finland, Island og Danmark på det anerkendte engelske forlag Routledge.

Scandinavian Journal of History publicerer artikler om Nordisk historie i bred forstand. Det inkluderer både detaljerede empiriske studier af dansk, norsk, svensk, finsk og islandsk historie og mere generelle komparative og transnationale studier af Nordens historie. Tidsskriftet lægger dog vægt på, at analyserne indplaceres i en større sammenhæng, og arbejder med mere principielle refleksioner vil have prioritet. Tidsskriftet publicerer primært artikler (max. 11.000 ord) og mere overordnede forskningsdiskussioner, men har også en løbende anmeldelsessektion.

Scandinavian Journal of History udgiver fem numre om året typisk med 5-7 artikler. Alle artikler gennemgår en grundig bedømmelsesproces (double blind review). Der udsendes 1-2 særnumre årligt.

Scandinavian Journal of History er organiseret med en chefredaktør og fem nationale redaktører, som tilsammen udgør redaktionsrådet. Overvejer du at indsende et artikelforslag, eller vil du i kontakt med tidsskriftet, så er det oplagt at kontakte den nationale redaktør, der for Danmarks vedkommende er lektor Heidi Vad Jønsson (SDU): Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

For nærmere information om Scandinavian Journal of History (redaktører, indhold og hvordan man indsender et artikelforslag) se her.