HT 2019 2 omslag m. seneste hæfte til webHistorisk Tidsskrift udgives af Den danske historiske Forening (stiftet 1839). Tidsskriftet er politisk og institutionelt uafhængigt, non-profit og redigeres ulønnet.

Historisk Tidsskrift er Danmarks førende faghistoriske tidsskrift og et af verdens ældste nationale historiske tidsskrifter.

Historisk Tidsskrift bringer videnskabelige afhandlinger, oversigter, debatindlæg, nekrologer og anmeldelser.

Historisk Tidsskrift er et klassisk omnibustidsskrift, dvs. det omfatter dansk historie i bredeste forstand og al anden historie skrevet af danske forskere eller forskere med tilknytning til Danmark og danske institutioner.

Historisk Tidsskrift udkommer i to årlige hæfter på hver ca. 320 sider i juni og december, i alt altså ca. 640 sider.

Ved at tegne abonnementHistorisk Tidsskrift følger man med i dansk og international historisk forskning og støtter det videnskabelige civilsamfund.

Denne hjemmeside burde give svar på de fleste spørgsmål, men man er altid velkommen til at kontakte tidsskriftets redaktion og ekspedition på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Det med småt: Historisk Tidsskrift (Den danske historiske Forening) overholder EU's forordning om databeskyttelse (General Data Protection Regulation /GDPR). Personoplysninger kan til enhver tid ændres ved henvendelse til Den danske historiske Forening (dataansvarlig) på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Her kan du læse mere om vores persondatapolitik.

2490560394276a668x375o4937829a2d472xHistorisk Tidsskrift er et omnibustidsskrift, hvor alene den videnskabelige kvalitet er afgørende, men hvad er videnskabelig kvalitet? Her gælder selvfølgelig de sædvanlige krav om klarhed, argumentation og dokumnetation, men desuden har redaktionen en forkærlighed for:

Ny viden: Bidrag, der fremlægger ny viden, præsenterer nye tolkninger eller anlægger nye perspektiver, er gode. Man læser ikke en artikel i Historisk Tidsskrift for at få at vide, hvad man allerede vidste i forvejen. Der skal være en merværdi.

Relevans: Ikke al ny viden, ikke enhver ny tolkning og ikke ethvert nyt perspektiv er interessant for det bredere historiske fagmiljø, som Historisk Tidsskrift henvender sig til. Derfor har vi specialtidsskrifter, og hurra for det! Når det er sagt, så er der dog mange slags relevans, for historiefaget er mangfoldigt og bredt. Mange gange er relevans ikke så meget et spørgsmål om genstanden i snæver forstand som om perspektiv. Den rette vinkel kan gøre mange ting interessante eller langt mere interessante (og den forkerte kan slå næsten hvad som helst ihjel!). Man bør altid kunne svare på spørgsmålet (og huske at gøre det!): Hvorfor er dette interessant? Hvad skal det til? Hvad kan vi lære af det? Man behøver dog ikke svare med løftet pegefinger!

Diskussion: Humanistisk videnskab er samtale, og både nyhed og relevans er afhængige af (eller forøges voldsomt ved), at man så konkret, præcist, retvisende og konstruktivt som muligt placerer sig selv i relation til den relevante eksisterende forskning, hvad enten den er repræsenteret af levende eller døde, landsmænd eller udlændinge. Det skal kort sagt stå klart, hvem man er inspireret af, hvem man modsiger, og hvor, hvordan og hvorfor man med sit bidrag flytter forskningen.

Institutionsabonnement til biblioteker koster 400 kr. + moms og forsendelse = 585 DKK. Kontakt ekspeditionen på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

Library subscriptions cost 400 DKK (54 Euro) + shipping and tax = 725 DKK (97 Euro).
Libraries outside the EU and libraries in the EU that provide their VAT-identification number do not pay tax = 580 DKK (78 Euro).
Please contact Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. for further details and the exact subscription rate.