Prisen for Årets historiske forskningsresultat er den ene af Den danske historiske Forenings to faglige priser. Den tildeles årligt forfatteren eller forfatterne til den mest innovative eller tungtvejende faghistoriske publikation udgivet i det foregående kalenderår. Prisen er indstiftet for at anerkende videnskabelig kvalitet og anspore til fremragende faghistorisk forskning. Den består ud over æren af et diplom og 10.000 DKK.

Prisen uddeles ved Dansk Historikermøde eller ved en anden passende faglig begivenhed.

Hvem kan indstille og hvad kan indstilles?
Alle kan indstille et stykke faghistorisk forskning til prisen. Faghistorisk forskning defineres i denne forbindelse som fagfællebedømte historiske publikationer, der bidrager med nye indsigter. Der lægges med andre ord vægt på processen, indholdet og forskningsresultatet snarere end på formidlingen og receptionen.
    Der er ingen begrænsninger med hensyn til emner eller historiske perioder. Det er heller ikke noget krav, at forskeren eller indstilleren er medlem af Den danske historiske Forening. Til gengæld må forskningen være udført af en dansk statsborger ved en dansk eller udenlandsk forskningsinstitution eller en forsker (uanset nationalitet) ved en dansk forskningsinstitution.
    Afhandlinger, monografier, antologier og artikler, såvel som andre fagfællebedømte publikationsformater (herunder digitale), kan komme i betragtning. Publikationerne kan være skrevet på de skandinaviske sprog eller på engelsk, tysk eller fransk.

Hvordan indstiller man?
For at indstille en kandidat til Årets historiske forskningsresultat bedes man indsende tre eksemplar af publikationen til: Den danske historiske Forening, Saxo-Instituttet, Karen Blixens Plads 8, 2300 København S.
    Forsendelsen mærkes: "Årets historiske forskningsresultat".
    Deadline: 1. februar 2021 for bidrag udgivet i perioden 1. januar–31. december 2020.
    Nomineringerne vil blive evalueret af et udvalg under Den danske historiske Forening. For yderligere informationer, kontakt venligst bestyrelsesmedlem, professor Poul Duedahl, Aalborg Universitet, Kroghstræde 1, 9220 Aalborg Ø, Danmark. E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., tlf.: +45 90 40 91 41.

Prismodtagere

2018 ved Dansk Historikermøde på M/S Museet for Søfart i Helsingør 20.-22. august 2018: lektor Johan Heinsen (Aalborg Universitet) for bogen: Mutiny in the Danish Atlantic World: Convicts, Sailors and a Dissonant Empire (Bloomsbury 2017).

2019 ved Historiske Dage i Øksnehallen 30. marts 2019: Thorsten Borring Olesen & Niels Wium Olesen (Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet) for bogen De danske ministerier 1972-1993 (Gads Forlag 2018).

2020 ved en corona-betinget privat sammenkomst: Mikkel Kirkebæk: Den yderste grænse. Danske frivillige i de baltiske uafhængighedskrige 1918-1920, bd 1-2 (Lindhardt og Ringhof 2019). Læs motiveringen her.

2021 ved en corona-betinget privat sammenkomst: Henrik Horstbøll, Ulrik Langen & Frederik Stjernfelt: Grov konfækt. Tre vilde år med trykkefrihed 1770-73 (Gyldendal 2020). Læs motiveringen her.